Kytäjän ja Usmin metsät olivat maineensa veroiset. Maasto oli raskasta ja vaativaa. Minun kilpailuni sujui ihan ok, kunnes lapikas alkoi painaa, kun matka maaliin oli jäljellä vain 45 minuuttia. Loppuputkella näin vielä Boströmin selän, mutta minulla ei ollut voimia seuraamiseen. Loppumatkan raahustin väsynein jaloin kohti maalia.
Väsymyksen takia en nähnyt enää kartastakanaa juuri mitään saatikka koodinumeroita rastimääritteistä. Suunnistustaidosta puhuttaessa nostetaan aina esille pelkistäminen ja oleellisen informaation suodattaminen kartalta. Nyt se onnistui hyvin, koska ainoat asiat mitä väsyneillä silmillä näin olivat tiet, isot mäet ja kompassin neula. Ehkäpä siksi suunnistus sujui viimeisillä rastiväleillä hyvin. Toki takaa-ajava letka meni lopussa heittämällä ohi ja sijoitukseni tippui juuri pois palkinnoilta. Ensi vuonna uusi yritys.
Tässä vielä näin Boströmin selän |
Vaikka maasto ja rata olivat hienot, joudun kuitenkin vähän kritisoimaan ratasuunnittelua. Rata olisi ollut salmaikkihajontoineen hieno rata väliaikalähdölle. Yhteislähtökisan kanssa sillä ei ollut paljoakaan tekemistä. Ymmärrän, että viestimäistä hajontaa kartanvaihtoinen ei voinut toteuttaa, koska maasto kilpailukeskuksn lähellä oli vähän nuivaa. Mutta silti nyt käytetyllä hajontamenetelmällä eri hajontavaihtoehtoja oli yhteensä vain 4. Kahden vaihtoehdon salmiakkihajonta ei sovellu yhteislähtökisaan. Molemmissa hajontapaikoissa suoritettiin jako kahteen ja sitten juostiin taas peräkanaa, mikä on liian vähän. Lisäksi ensimmäinen hajonta oli vasta 34 minuutin juoksun jälkeen. Lisää ongelmia tuotti se, että neljä ensimmäistä rastia olivat kaikilla miehillä samat ja rasteilla oli vain yksi leimasin.
Nykyisestä radasta olis saanut paremmin yhteislähtökilpailuun soveltuvan, kun ykkösrastilta olisi ollut 3 erimittaista perhoslenkkiä ja hajontavaihtoehdoista olisi hyödynnetty kaikki 6 variaatiota. Kolme erimittaista perhoslenkkiä on oikeastaan jo aika tehokas hajauttaja. Tälläkin olisi saatu miehet juoksemaan kilpailumaaston parhaimmilla alueilla riittävän pitkään. Mielestäni hajontaa pitää olla varsinkin alkumatkasta riittävästi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti